Week 33: hard werken voor een geslaagde open dag - Reisverslag uit Wolverton, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu Week 33: hard werken voor een geslaagde open dag - Reisverslag uit Wolverton, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu

Week 33: hard werken voor een geslaagde open dag

Door: Trijnie van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

14 Oktober 2013 | Verenigd Koninkrijk, Wolverton

Het was een week met lange dagen, want afgelopen zaterdag hadden we namelijk de oktober open dag op de Urb Farm. Aan begin van de week hebben, met hulp van de imker, de honing in potjes gedaan. Op de Urb Farm hebben we op dit moment drie volken, die zijn aardig productief geweest afgelopen zomer. Dat betekende dat we een mooi aantal potjes honing konden verkopen tijdens de open dag. Het graphic designs project had voor de potjes mooie labels ontworpen en het verkocht erg goed. Wat ook erg goed ging was de verkoop van de chutneys, jams en de flessen appelsap (in week 28 heb ik al eens over de appelsap vertelt). Ik vond het erg leuk om samen de chutneys te maken. Het is iets wat we in Nederland niet erg goed kennen, maar een goede manier is om je producten te conserveren. We hadden een tomaat &courgette en een rode biet versie. Je kookt je groenten en al andere ingrediënten/kruiden in zuur (vaak azijn) en suiker. Daarna doe je het, net als jam, in potten en kun je het zo nog een poosje in de kast bewaren. Geen tijd gehad om jam (en advocaat) te maken? Waarom dan niet je kastjes vullen met potjes jam en advocaat van oma!

Iets anders wat ook een voorbereiding was op de open dag, en wat jullie ook kunnen doen in Nederland, is bloembollen en violen in de grond planten. Iemand had ons gesponsord zodat we violen en bollen konden kopen. Erg leuk om eens gewoon zonder gedoe mooie plantjes te kunnen kopen om de boel op te vrolijken en mooi te maken. De deloitte vrijwilligers (zie verslag van week 30) hadden drie nieuwe plantbedden gemaakt, die we nu konden inplanten. Zo op dit moment ziet het er erg mooi uit met de violen en enkele primula’s. Straks als de tulpen uitkomen zal het helemaal een vrolijk geheel worden. Dat is het mooie van bloembollen, je stopt ze nu in de grond, vergeet ze en dan in het voorjaar verrassen ze je met de mooi kleuren. Maar ja dan moet je ze niet vergeten te kopen (op de biestemearkt bij die kraam tegenover de zeeman) en in de grond te stoppen. Nog nooit gedaan? Probeer het eens een keer!

En dan de open dag zelf, de weersvoorspelling was regen en het leek erop dat het weer een nat Urb Farm event zou worden. Maar niets was minder waar, we hebben het getroffen. Met een handval goed meewerkende vrijwilligers zijn we zaterdagochtend begonnen met het op zetten van de kraampjes, informatiebordjes en gezellige zitjes. Er waren wat lokale bedrijfjes die hun spulletjes kwamen verkopen en muzikanten vanuit de omgeving kwamen om hun muziek ter gehore te brengen. Vele mensen kwamen een kijkje nemen: vaste klanten en nieuwe gezichten, mensen uit de buurt. Naar mijn idee was het een geslaagde dag waarin de Urb Farm open was voor iedereen. Mensen kwamen vertellen hoe een geweldige plek het wel niet is en dan heb je in de gaten hoe een mooie plek het wel niet is. En ik ben dankbaar dat ik daar de afgelopen maanden mocht werken en veel mocht leren.

Maak er een mooie biestemerk van daar in Genemuiden. Geniet van de ontmoedigen met oude bekenden en het maken van nieuwe vrienden.

Groeten vanuit Wolverton
Trijnie

• 14 Oktober 2013 - 10:21

Ma:

Lieve Trijnie,

Wat goed van jouw om via de weblog nog even ons bedrijf aan te kondigen bij de mensen!!! We hopen inderdaad ook mooi weer te hebben. We zijn er bijna klaar voor!Oma heeft heel veel bramen/druivenjam en natuurlijk de heerlijke advocaat en die staat dichtbij Kruidvat. De opbrengst is voor Afrika! Zal ik daarvoor nog even reclame maken. Nou veel werkplezier de laatste weken daar in the UK. Nog 1 zondag volgens Wout.
    We zien naar jouw uit!

Groeten ma

• 14 Oktober 2013 - 12:55

Tiementinie@ziggo.nl:

Nou Trijnie weer een mooi verslag,de laatste loodjes wegen het zwaarts.
    Nog even en dan ben je weer op nederlandse bodem,zal ook weer wennen zijn.
    Hier gaat alles prima,Tiemen werkt in gellemuun.
    Verder maak er nog weer mooi dagen van doe lekker rustig aan,geniet van je ontspanning,want
    dat is jou wel toevertrouwd.
    Groetjes weer van ons en dikke knuffel weer van je kleinste neefje doei doei doei
    goodbey goodbey.

• 16 Oktober 2013 - 22:35

Jo:

Hej Trijnie,

Zo leuk om je verhalen te lezen, mooie foto's erbij!
    En die kreumpies met die geblokte duukies over die putties?
    tlek wel biestemerkt doar!!

Nou fijne tijd daar nog, kheb van je moeder begrepen dat je nu snel thuis komt, ook weer fijn!

ps. de advocaat van je oma is heerlijk!

Groetn Jo