week 17: opvallend Nederlands - Reisverslag uit Milton Keynes, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu week 17: opvallend Nederlands - Reisverslag uit Milton Keynes, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu

week 17: opvallend Nederlands

Door: Trijnie van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

24 Juni 2013 | Verenigd Koninkrijk, Milton Keynes

Soms heb je van die weken dat je elke avond wel wat te doen hebt en dat je niet aan je rust toe komt. Afgelopen week was zo week voor mij, druk maar wel leuk. Vele bezoekers kwamen op de Urb Farm, maar we zijn er ook op uit geweest. Op donderdag werd er op de Farm een workshop gegeven over kruiden en hoe je die het beste kunt gebruiken. Op vrijdag waren we uitgenodigd om een creatieve workshop te verzorgen voor jonge mantelzorgers. Één keer in de twee weken staat er een groep vrijwilligers klaar om deze jonge mensen (7-18 jaar) op te vangen. Er is dan de ruimte om spelletjes te doen, cakes te bakken of gewoon gezellig op bank kletsen over van alles en nog wat. Deze week waren wij uitgenodigd om een activiteit te verzorgen. We hebben samen erwten gezaaid in een zelfgemaakt potje van krantenpapier. Een leuk en makkelijk knutselwerkje dat je ook nog mee kan nemen naar huis en kan laten groeien in je tuin. Was erg leuk om samen met deze mensen te werken en te praten. Zonder zorgen opgroeien is niet voor ieder kind weggelegd.

Ik was zaterdag in een boekenwinkel en wat me op viel is, dat je altijd de Nederlandse titels en boeken eruit pakt. Maar ook op straat, werk, krant, je spot heel gauw iets wat van je vaderland is. Ik weet niet wat het is, misschien omdat ik nu wat langer in buitenland ben, maar allerlei Nederlandse dingen vallen op. Dingen die je in Nederland niet zou opmerken of niet leuk zou vinden, maar hier wel opvallen. Zo hoorde van dag iemand ‘tulpen uit Amsterdam’ spelen, in Nederland is dat één van de vele liedjes op het draaiorgel en hier is dat op dat moment iets speciaals. Of Andre Rieu die ondertiteld wordt omdat hij Nederlands praat op de Engelse televisie. Of een Nederlandse truck die bloemen aflevert uit Aalsmeer. En kan zo nog wel even doorgaan, kortom ik ben nog steeds een Nederlander in hart en nieren.

Na het hoofdgerecht komt in Nederland toch nog vaak nog het toetje: Yoghurt, vla of ijs (als het een speciale dag is). Hier kennen ze geen toetje op die manier. Nagerecht is niet dagelijks, maar af en toen of met speciale gelegenheid. Als er dan een dessert is, dan is het vaak iets gebakken zoals chocoladecake, toffeecake, pannenkoek, broodpudding en geserveerd met room. Lekker, maar ben toch blij dat we in Nederland een gewoonte hebben om elke dag yoghurt/vla als toetje hebben.

Groeten vanuit UK
Trijnie

• 24 Juni 2013 - 16:22

Janny V Essen:

Dag Trijnie
    Wat leuk zelfs Nijntje te koop over zee
    Bedankt weer voor je verhaal
    Elke keer vind ik knap het zoals je vertel wat je zoal doe
    Groetjes Wim en Janny v Essen

• 24 Juni 2013 - 17:11

Oma Van Dijk:

weer bedankt van het nieuwe bericht
    denk je wel aan je zelf niet alles op je eigen schouders nemen
    ook de anderen wat laten doen
    veel liefs van oma en de zegen van onze lieve heer

• 25 Juni 2013 - 12:45

Machteld Pelleboer :

ha Trijnie leuk weer te lezen wat je bezig houdt. mooi meid. en nederlandse dingen zien is goed om je Nederlander te doen zijn. je geniet straks weer extra en waardeer je alles weer waar je wortels liggen. goed geniet nog maar fijn en doe het met volle teugen. groetjes Machteld en Peter en een dikkke knuffel van Anne-Marit