week 27: fruits of the hedgerow - Reisverslag uit Milton Keynes, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu week 27: fruits of the hedgerow - Reisverslag uit Milton Keynes, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu

week 27: fruits of the hedgerow

Door: Trijnie van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

01 September 2013 | Verenigd Koninkrijk, Milton Keynes

Na een heerlijk Engels ontbijt met vrienden, zijn we er op uitgetrokken om het lekkere van de natuur te vinden. Eerst hebben we het op een ´wilde´ kersenboom gemunt. De meeste kersen zijn al wel geplukt of opgegeten door de vogels, maar deze boom had nog vruchten. Eén van me collega had de kersen gezien op zijn weg naar huis en zei dat het de moeite waard was. Dus zijn wij zaterdag op pad gegaan en ja, er zaten nog genoeg kersen aan om te plukken. Resultaat 2 bakken vol met lekkere kersen. Daarna hebben door het platteland gereden op zoek naar vlierbessen en eventuele bramen. Wel vlierbessen gevonden, maar nog niet rijp om te plukken. Dus over enkele weken nog maar eens een keer op pad.

Het platteland van Engeland is toch wel anders dan het platteland van Nederland. Het grootste verschil is, denk ik toch wel, de manier van (erf)afscheiding. Waar in Nederland een sloot ligt, is het in Engeland een heg. Deze heggen kunnen uit verschillende soorten struiken bestaat, waaronder ook struiken met lekkere vruchten. Zo konden we eerder in het seizoen al de bloemen van de vlier plukken om er sap van te maken. Op het moment zijn de bramen goed om te plukken en daar komt straks ook nog de vliesbes, sleedoorn en de rozenbottels bij. Misschien als je goed kijkt en zoekt kun je de pruimen, peren of appels van de bomen plukken. Florie kwam met een boek over de vele verschillende vruchten en kruiden die er te vinden zijn in deze heggen. Er ging een wereld voor me open, wat heeft de natuur ons toch veel te bieden. Als je weet wat je moet plukken en wat je er van kunt maken.

Vandaag, 1 september, bijzondere datum? Als ik zeg 5 mei, dan weten we het vaak wel: Bevrijdingsdag. 1 september 1939: Duitsland valt Polen binnen en 2 dagen later verklaart Engeland en ook Frankrijk de oorlog aan Duitsland. Daarom vloog er vandaag een oude gevechtsvliegtuig over Wolverton en waren er meerdere activiteiten rond dit thema. Ik heb met meerdere mensen gesproken over hoe zijn de oorlog hier hebben meegemaakt. Nederland was een bezet land, terwijl het Verenigd Koninkrijk een vrij land was, maar toch ook in de greep van de oorlog. Er worden vele verhalen over deze tijd verteld en geschreven. Op moment ben ik het boek The hiding place (de schuilplaats) aan lezen van Corrie ten Boom. Oorlogen, ook nu nog steeds in het nieuws, zou het ooit nog stoppen?

Groeten vanuit Wolverton
Trijnie

• 03 September 2013 - 10:52

Hallo Met Oma Van Dijk:

niemand heeft nog gereageertmaar je heb het ook al druk met van alles uit proberen
    de buur vrouw van ludie had ook ranja gemaakt van de bloeisem van de vlier bessen
    en ze heeht het ons laten proeven heel lekker dus dat proberen wij volgen jaar ook
    heel veel liefs van oma en de zegen van onze lieve Heer

• 03 September 2013 - 13:55

Willem Jan:

Leuk om te lezen Trijnie! Succes daar!

• 14 September 2013 - 13:21

Ludy Van Dijk:

hi trijnie, Leuk dat je al die vruchten hebt gevonden en leren plukken. Vond van de week iemand die vogelkers plukten. Beetje bitter. Goed voor de marmelade. Heb ook vlierbessen in Utrecht geplukt, maar vond het veel werk om schoon te maken.
    geniet van de mooie dingen