Week 28: kippen verhuizen binnen de Urb Farm - Reisverslag uit Wolverton, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu Week 28: kippen verhuizen binnen de Urb Farm - Reisverslag uit Wolverton, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu

Week 28: kippen verhuizen binnen de Urb Farm

Door: Trijnie van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

09 September 2013 | Verenigd Koninkrijk, Wolverton

Het was een drukke week, naast alle dagelijkse dingen, veel andere klusjes gedaan en moeten doen. We hebben afgelopen week meer dan twintig kippen moeten verhuizen naar een andere plek op de Urb Farm. Dat is een hele klus. Eerst alle kippen vangen, in een tijdelijk verblijf opsluiten, alle loeizware hokken verplaatsen, het nieuwe hekwerk controleren, verblijf inrichten, opnieuw de kippen vangen en dan weer loslaten. En vooral dat middelste gedeelte: hokken verplaatsen is niet makkelijk. Gelukkig hadden we wat extra mankracht, die ons kwamen helpen. Maar al met al ben je zo een hele dag druk met het verplaatsen van een paar hokken. Deze hokken zijn in het verleden gemaakt door het constructie project van de Foundation. Alle hokken zijn anders gebouwd, maar allemaal zijn ze gebouw van gerecycled hout. En ik kan je zeggen dat waren zeker niet de lichtste planken die gebruikt zijn. Het zware werk zit er nu op en het lijkt erop dat de kippen het aardig naar hun zin hebben op de nieuwe plek.

En afgelopen week ook met twee lokale bedrijf gesproken over mogelijke samenwerking. Want wat is er nu mooier dan lokaal je producten te verkopen. Waarom zou je als een bakker, je tomaten nu van ver moeten halen als ze ook bij je in de buurt te krijgen zijn. De bakker die bij ons op bezoek was, maakt verschillende broden met seizoengebonden producten. Hopelijk kunnen we in de toekomst hem voorzien van mooie, maar vooral lekkere producten.
Ook zijn we bij een bedrijf geweest die vooral veel appelsap maakt. Als burger kun je daar de appels van je eigen tuin inleveren en in ruil krijg je daarvoor je eigen flesjes appelsap voor terug. De appels van die ene boom uit je tuin tot aan bakken vol uit een grote boomgaard: alle appels zijn welkom. Twee appelbomen op de Urb Farm dragen op moment aardig wat appels. Hopelijk kan deze man daarvan in de toekomst aardig wat flesjes appelsap van maken.

Woensdagavond was er een filmavond georganiseerd in een dorp wat verderop. Het was een informatieve film over een man die in de wildernis een huis bouwde en daarin bleef wonen. Af en toe kwam een vriend, met zijn watervliegtuigje, hem wat basisvoorraad brengen en voor de rest was hij afhankelijk van de natuur. Voor het bouwen van het huis gebruikte hij de bomen, plakken mos voor op het dak, stenen voor de haard. Maar ook de pollepels, kommen, de slee, de tafel en een stoel maakte hij zelf. Met een beetje handigheid, kun je meer uit de natuur halen dan jezelf denkt.

Sorry, niet zoveel foto’s gemaakt afgelopen week, misschien de volgende keer wat meer

Groeten vanuit Wolverton,
Trijnie

• 09 September 2013 - 08:12

Jennie Erdsieck:

Hoi zo weer een hele klus geklaard en ik heb begrepen dat je langer blijft. De vakantie tussendoor heb ik wat verslagen gemist maar ga je nu weer volgen. Wens je nog een goede tijd hartelijke groeten van jennie erdsieck

• 11 September 2013 - 08:06

Oma Van Dijk:

hallo met oma aan stukje te denken da denk ik dat jullie van de week wel appels heb geplukt
    maaroma heeft al heel wat peren geschilt al gekookt en in potten gedaan
    gisteren zijn we naar barnevelt geweest naar het kippemuseum en inHeerde genoten van
    broodmaaltijd met de pcob was erg gezellig heel veel liefs van oma en de zegen van onze Heer

• 11 September 2013 - 09:17

Tiementinie@hetnet.nl:

Trijnie ga ook maar weer eens reageren,weer een leuk verhaal