week 29: Oma's bramenjam is de beste! - Reisverslag uit Wolverton, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu week 29: Oma's bramenjam is de beste! - Reisverslag uit Wolverton, Verenigd Koninkrijk van Trijnie Dijk - WaarBenJij.nu

week 29: Oma's bramenjam is de beste!

Door: Trijnie van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

16 September 2013 | Verenigd Koninkrijk, Wolverton

Week 29, de week waarin nieuwe trainees starten en één van de collega´s vakantie had. Wanneer trainees starten, ontdek je weer dat gewone dagelijkse werkzaamheden niet gewoon makkelijk zijn. Maar bekent ook dat je elkaar moet leren kennen en begrijpen, dat kost energie en tijd. We proberen de trainees zoveel mogelijk te betrekken met alle facetten van het runnen van de farm. Van het water geven tot de koffie en thee maken. Van kippen hokken schoonmaken tot klaar maken van de bestellingen. Het is even geduld hebben bij het aanleren van veters strikken of bij het uitleggen hoe een je een goede Engelse thee moet maken. Maar als er dan in z´n eerste week al kleine vooruitgangen zijn, geeft dat een glimlach. Hopelijk zetten deze jongens door en vertrekken ze in januari met vele goede ervaringen en nieuwe vaardigheden.

Eén van de onderwerpen deze week was Health and Safety. Het is iets waar elke Engelse mee is opgegroeid. Als je ooit in Engeland bent geweest zal het je vast ook opgevallen zijn. Vele restaurants, supermarkten, bibliotheken of andere openbare gebouwen hangen vol met waarschuwingtekens. Op vele fairs, shows en evenementen is het rode kruis in vol ornaat aanwezig of zeker een duidelijk herkenbare EHBO ´er. Eigenlijk kun je niets beginnen zonder eerst de veiligheidsvoorschriften te lezen(corrigeer me als het te overdreven is). Ik schrijf dit nu omdat het deze week een veelvoorkomend onderwerp was. Het begon met een sponsor fietstocht waar ik zaterdag aan mee deed. Als deelnemer kreeg ik een papier met op de ene kant het deel dat de sponsors in moeten vullen en aan de andere kant de uitleg hoe je veilig moet fietsen. Voor als je niet weet, hier een paar tips voor als je gaat fietsen: voeten op de pedalen, handen aan het stuur, niet aan andere fietsen vasthouden, rij niet te dicht achter elkaar en vergeet zeker niet je fluorescerend hesje te dragen.
Ook de nieuwe trainees moesten weten wat wel en niet veilig is op de Urb Farm. Dus deze week de lijst op gemaakt, deze meerdere keren met ze herhaalt. Belangrijkste was wel dat alle werkdagen op de farm beginnen met het aandoen van je schoenen met stalen neuzen om je voeten te beschermen. Het zijn maar enkele voorbeelden van het ‘Health and Safety’ denken in Engeland, waarbij het merendeel gewoon logisch nadenken is.

Zaterdag was ook de Fruit and Flower show in Wolverton. Iets wat in bijna elke stad of dorp wel georganiseerd wordt en we in Nederland weinig/niet zien. Iedereen kan zijn mooiste bloemen, groenten en fruit inzenden, maar ook de lekkerste cakes, broden, jams, jellies en chutneys worden beoordeeld. Deze keer was er voor de kinderen ook nog een fotowedstrijd en creatief breien/hakken categorie. Growing peolpe doet al meerdere jaren mee en vorig jaar hadden ze zelfs de trofee gewonnen voor de beste bloemen van de show. Dit jaar mocht ik met onze showmodellen naar de show. We hadden vrijdag de mooiste tomaten, wortels, bieten, komkommer, courgette, lemon komkommer en een raar gevormde paprika uitgezocht. Vrijdagmiddag had Florie nog een mooi label gemaakt voor op het potje bramenjam , die ik in eind augutus had gemaakt volgens oma’s recept. Zaterdagmorgen vroeg nog een mooie bos bloemen geplukt en daar ging ik over straat met een krat vol groenten en een potje jam. Ik heb, denk ik, nog nooit zo voorzichtig met me producten om gegaan. Alles op de juiste plek gelegd en dan is het wachten van wat de jury er van vindt. Dus smiddag terug voor de prijsuitreiking: 4 keer een eerste prijs en 3 keer een tweede plaats. Zelfs de bramenjam van oma valt hier in goede smaak en won de eerste prijs. In totaal was het niet genoeg om de beker weer mee naar huis te nemen, maar was toch leuk om mee te doen. Misschien moet ik volgend jaar in Nederland z’n show maar gaan op zoeken en de mooie producten uit de tuin showen en bekijken.

Groeten vanuit Wolverton

Trijnie

Sorry, dat het wat later op internet staat, maar ik ben afgelopen week naar een kamer verhuist waar op dit moment nog geen internetverbinding.

• 16 September 2013 - 14:15

Janny V Essen:

Hallo Trijnie

Gefeliciteerd met je prijzen en Oma ook een beetje toch?
    Bedankt weer voor je verhaal,ik geniet elke keer weer.

Succes daaren de groeten Janny v E

• 16 September 2013 - 16:50

Oma Van Dijk:

hallo met oma

bedankt voor het mooie verhaal had van morgen al gekeken maar er was nog niets binnen
    ikdacht eerst aan dat je ver dwenen was maar het hart is weer gerust je kan je van alles door het
    hooft halen en dan heb je ook nog een prijs gewonnen gefeliciteert leuk he
    heel veel liefs van oma ensterkte bij het werk en zegen van onze lieve heer
    d

• 16 September 2013 - 19:02

Tinie:

Trijnie ook van harrte leuk omdat te horen een prijs winnen is altijd leuk.
    Het is hier op moment wel wat kouder geworden,ik denk dat de herfst in aantocht is
    Verder is hier alles goed.
    groetjes weer van ons en sterkte met alles

• 16 September 2013 - 20:03

Elke keer bedenk ik weet dat je zulke leuke stukjes schrijft Trijnie! Echt heel leuk!

En super dat jullie zoveel prijzen hebben gewonnen :)

• 16 September 2013 - 20:04

Anne:

En super dat jullie zoveel prijzen hebben gewonnen :)

• 16 September 2013 - 20:32

Ludy:

De beste jam van OMA !! toppie!! wisten wij allemaal al, maar ja nu is het ook nog eens bevestigd.

• 18 September 2013 - 18:36

Jennie Erdsieck:

Hoi Trijnie
    wat een leuk verslag en wat zal je oma trots zijn dat haar recept van jam 1e is geworden.
    zoveel prijzen winnen dat kan niet anders of jullie kweken met liefde.
    ga zo door en ik wens je nog veel plezier daar.
    groetjes jennie

• 19 September 2013 - 23:06

Rolinda:

Haha SHE in de praktijk en in het engels... Gelukkig kon je al wel fietsen.
    Gefeliciteerd met jullie prijzen. Leuke kroon op het werk. Tot gauw